Anti Ketosis

FF CaPro

کلسیم پروپیونات (پودر خوراکی)

موارد مصرف: ضد کتوز، ضد کپک و قارچ

گروه دارویی: افزودنی خوراک

مواد تشکیل دهنده:

  • اسید پروپیونیک
  • کلسیم

مکانیسم عمل:

ضد مخمر و کپک: دارای خواص نگهدارنده و آنتی باکتریال خوراک است. اسيد پروپيونيك قادر به ممانعت از رشد كپك­ ها و قارچ­ ها در مواد خوراكي است و همچنین دارای خواص آنتی باکتریال نیز می ­باشد. یکی از مواد جایگزین آنتی بیوتیک ­ها بوده و فعالیت ضد میکروبی اسيد پروپيونيك وابسته به pH است. اسيد پروپيونيك با کاهش pH به صورت خاصی علیه گونه های باکتریایی حساس به محیط اسیدی از قبیل ای-کولای، سالمونلا و کامپیلوباکترها موثر است. اسید پروپیونیک همچنین موجب افزایش ترشحات آنزیم­ های پانکراس و هضم بهتر پروتئین­ ها می ­شود.

خواص ضد کتوزی: محصول نهایی تخمیر در شکمبه عمدتاً به پروپیونات ، استات و بوتیرات منتهی می­گردد، هر سه این اسید­های چرب فرار از طریق شکمبه جذب و به کبد رفته، پروپیونات توسط کبد برای ساخت گلوکز استفاده شده و گاو این گلوکز را برای ساخت لاکتوز شیر مورد مصرف قرار می­دهد. نقش دوم پروپیونات شرکت در متابولیسم چربی در گاو­ها می­ باشد. هنگامی که تقاضای انرژی برای تولید شیر در گاو بیش از انرژی دریافتی از خوراک باشد، گاو شروع به شکستن چربی­های ذخیره بدن می­ کند، چربی­های شکسته شده به قطعات کوچکتر به نام اسیدهای چرب غیر استریفیه (NEFAs) به کبد رفته و در کبد به فرم استیل کوآ تبدیل شده که اگر وارد چرخه کربس نشوند تبدیل به اجسام کتونی می­ گردند، حال آنکه استیل کوآ در کبد با ورود به میتوکندری و ترکیب با اگزالواستات کلید چرخه کربس را رقم زده و نهایتاً تولید انرژی می­کند، که این مکانیسم نیز به پروپیونات نیازمند است، زیرا پروپیونات در ایجاد اگزالواستات نفش دارد، پروپیونات از دو طریق در کبد تولید گلوکز را انجام می­دهد، بصورت مستقیم و دوم با ورود به چرخه کربس این امر صورت می­گیرد، چنانچه پروپیونات به میزان کافی در دسترس نباشد (در زمانی که گاو بیشتر آن را برای تولید لاکتوز شیر مصرف می­نماید) استیل کوآ ساخته شده در کبد به ترکیباتی چون استون، استواستات و بتا هیدروکسی بوتیرات تبدیل شده که این کتون بادی­ها به گردش خون رفته و موجب کتوز می­شوند. دوز اضافی روزانه پروپیونات باعث کاهش کتوزهای بالینی و تحت بالینی در گاوهای تازه زا می­شود. پروپیونات به عنوان منبع گلوکز برای ساخت لاکتوز شیر استفاده می­شود. پروپیونات در شرایط توازن منفی انرژی همچنین از کاتابولیسم پروتئین بدن به گلوکز جلوگیری کرده و در نتیجه اسید آمینه­های بیشتری برای تبدیل به پروتئین شیر در دسترس قرار گرفته و تولید کلی شیر افزایش می­یابد.

مزایا: دو منظوره بودن این افزودنی

  1. بعنوان ضد قارچ و کپک در خوراک
  2. به عنوان پیش ساز گلوکز در جیره دوره انتقالی گاو­های شیری

مقدار و روش مصرف:

2 – 5/0 کیلوگرم در تن خوراک

200 – 100 گرم به ازای هر راس گاو در هر روز از 21 روز قبل زایمان تا 100 روز پس از شیردهی

شرایط نگهداری:

در مکان خنک و دور از نور آفتاب نگهداری شود.

تاریخ انقضاء:

 24 ماه پس از تولید

بسته بندی:

 پاکت سه لایه 25 کیلوگرمی (لایه پلی اتیلنی در تماس با دارو)

تولید کننده: شرکت FF Chemical BV هلند دارای گواهی GMP+ و آلفا نامبر

 

FF MPG Dry

پودر منو پروپیلن گلیکول (پودر خوراکی)

موارد مصرف: پیش ساز گلوکز جهت جلوگیری از ناهنجاری متابولیکی کتوز و کبد چرب

گروه دارویی: افزودنی خوراک

مواد تشکیل دهنده:

  • منو پروپیلن گلیکول
  • دی اکسید سیلیسم

مکانیسم عمل:

مورد استفاده برای پیشگیری و درمان کتوز و کبد چرب در گاوهای شیری، پروپیلن گلیکول با خاصیت ذاتی جذب آب خود موجب تازه، مرطوب و جویدنی شدن خوراک می­شود و هضم را آسان­تر کرده، در نتیجه از اهمیت اقتصادی خاصی در صنعت دام برخوردار می­باشد. در پرورش دام در فضای باز که موجب وجود رطوبت در خوراک می­باشد باعث کاهش نقطه انجماد خوراک شده و موجبات افزایش مصرف خوراک در دماهای زیر صفر را فراهم می­نماید. منو پروپیلن گلیکول در خوراک دام­ یک منبع انرژی آسان و در دسترس می­باشد. پروپیلن گلیکول به شکل مستقیم در شکمبه جذب و بدون تغییر از طریق پیروات وارد گلوکونئوژنز می­شود. مصرف منو پروپیلن گلیکول موجب افزایش تولید گلوکز و در نتیجه افزایش ترشح انسولین از پانکراس شده، موجب کاهش غلظت اسیدهای چرب غیر استریفیه (NEFAs) و بتا هیدروکسی بوتیرات (BHB) به خصوص در گاوهای که در اوایل شیردهی (تازه زا) با سطوح نسبتا بالای از NEFA هستند، می­شود. در گاو بلافاصله پس از زایمان، نیاز به انرژی بالا وجود دارد که در بسیاری از موارد حتی با بالاترین میزان غلظت انرژی جیره هم بدست نمی­آید، در این شرایط برای جبران این میزان انرژی مجبور به مصرف چربی­ها بدن می­شود، که در نتیجه موجب افزایش اجسام کتونی در خون، شیر و ادرار می­شود که باعث ناهنجاری متابولیکی کتوز شده که همراه با از دست دادن اشتها، کاهش تولید شیر و کبد چرب می­باشد، منو پروپیلن گلیکول یک منبع فوری و متمرکز انرژی بوده که موجب کاهش متابولیسم چربی در کبد شده و بصورت موثر پیشگیری از ناهنجاری متابولیکی کتوز و کبد چرب می­نماید.

نحوه جذب:

  1. جذب مستقیم از شکمبه و ورود به سلول و تبدیل به اسید پروپیونیک و سپس اگزالات و نهایتاً از طریق مسیر گلوکونئوژنز تبدیل به گلوکز می­شود.
  2. تخمیر شکمبه­ای و تبدیل به لاکتات و سپس جذب از دیواره شکمبه و نهایتاً در مسیر گلوکو نئوژنز تبدیل به سوکسینات و تبدیل به گلوکز می­گردد.
  3. با توجه به مسیر 1 در صورت عدم نیاز به گلوکز (در حالت عدم توازن منفی انرژی) تبدیل نهایی آن به اگزالواستات و کاهش اجسام کتونی خون می­گردد.

مزایا:

  1. پیشگیری از کتوز و ناهنجاری­های متابولیکی
  2. منبع انرژی و پیش ساز گلوکز
  3. بهبود مصرف خوراک
  4. در صد مناسب­تر از منو پروپیلن گلایکول نسبت به محصولات مشابه

مقدار و روش مصرف:

100 گرم برای هر راس گاو در هر روز 3 هفته پیش از زایش و200 گرم برای هر راس گاو در هر روز تا 6 هفته پس از زایش

شرایط نگهداری:

در مکان خشک، خنک و دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری شود.

تاریخ انقضاء:

 24 ماه پس از تولید

بسته بندی:

پاکت سه لایه 25 کیلوگرمی (لایه پلی اتیلنی در تماس با دارو)

تولید کننده: شرکت FF Chemical BV هلند دارای گواهی GMP+ و آلفا نامبر